De vrij en za in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van HanSijm - WaarBenJij.nu De vrij en za in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van HanSijm - WaarBenJij.nu

De vrij en za in Singapore

04 December 2016 | Singapore, Singapore

De vrijdag en zaterdag
Op vrijdag hebben we een rondje Singapore gedaan met de Hop On Hop Off bus. Dat is wel een uitkomst voor deze 2 oudjes zoals wij hi hi hi. Vier verschillende routes door en om de stad heen, als je het goed plant kun je alles in een dag zien. Wil je er ook af en toe uit om iets te zien dan heb je twee dagen nodig. Wij zijn er af en toe uit gegaan en hebben een wandeling gemaakt door Little India en China Town, twee grote wijken geheel in de stijl van het bijbehorende land. Dit vonden we de twee leukste wijken, alle andere wijken zijn super modern. Op de bus krijg je veel informatie over hetgeen langs de route te zien in maar ook over Singapore in het algemeen. Irene en ik vroegen ons eigenlijk af hoe een inwoner van Singapore heet, zoals een Nederlander in Nederland. Jammer dat werkt niet zo hier, iedereen houdt hier zijn identiteit van het land waar je oorspronkelijk vandaan bent gekomen. Hier heet je dus gewoon "inwoner van Singapore". De republiek Singapore is overigens net zo groot als onze Noord oostpolder, maar ook het dichtstbevolkte land ter wereld. Aan de auto's en wolkenkrabbers te zien zit er wel geld in Singapore.
Singapore is een land gelegen in het zuidoosten van Azië. Het ligt verdeeld over 63 eilanden tussen Maleisië en Indonesië. De stad Singapore beslaat het grootste deel van het gelijknamige hoofdeiland. Eigenlijk is er sprake van een stadstaat, want buiten de stad Singapore (is zo groot als onze Noordoostpolder) zijn er geen andere dorpen of steden. Singapore telt ruim vijf miljoen inwoners, wat neerkomt op bijna achtduizend inwoners per vierkante kilometer. De bevolkingsdichtheid is daarmee bijna twintig keer zo hoog als in Nederland. Daarom nog een wetenswaardigheid.
Wisten jullie dat Singapore in 1975 al een handmatig tolsysteem had voor de weggebruikers? In 1998 is dit vervangen door ELectronic Road Pricing (ERP) dit is een gebruiker betaald principe voor het managen van verkeersopstoppingen. Alle auto's hier hebben een kastje achter de voorruit en rond de stad zijn er detectoren boven de weg. Waarom is ERP?
Verkeersopstoppingen zijn kostbaar voor de individu en de gemeenschap.
Het resulteerde in het verlies van productieve uren, luchtvervuiling, brandstof verspilling en ongewenste gezondheidseffecten. Met steeds meer auto's op de weg, blijft ERP effectjes al het gaat om het signaleren van huidige en toekomstige verkeersomstandigheden en daarmee de automobilist verzekeren van een gladjes verlopende reis. Is dit een systeem om de schatkist te spekken? Nou in Singapore de eerste paar jaar niet. Het bouwen koste SGD 200 miljoen, de jaarlijkse onderhoudskosten zijn SGD 16 miljoen en de jaarlijkse opbrengst is SGD 80 miljoen. Het slangetje onder het gras is dat de opbrengst met een knop is te regelen!
Toch misschien iets voor Nederland?
Laten we dan gelijk voor het nieuwe systeem gaan wat hier in 2020 operationeel wordt, het Global Navigation Satellite System (GNSS) waarmee we:
- automatische betaling voor al het verkeer gebruik (i.p.v. ons huidige wegenbelasting)
- electronisch betaling bij parkeren (geen parkeerboetes meer)
- elektronische betaling bij tolwegen (geen vertragingen meer in het verkeer)
- real time relevante verkeersinformatie aangepast aan een iedere locatie.
Als pensionado ben ik voor, alleen jammer dat het ook voor motorrijders van toepassing is.
Afijn na zo een dagje hoppen had we het helemaal gehad en hebben we nog even een tikkie gedaan in ons hotel.
Vrijdagavond nog even lekker buiten gegeten. Aanwijzen op het plaatje wat je wilt eten en hopen dat je het lekker vindt. Nu kreeg ik het geserveerd met eetstokjes, even wennen maar lukt wel en was weer erg lekker voor € 3.

Zaterdag even decadent lunchen
Afgelopen dagen al bij diverse wolkenkrabbers naar boven proberen te gaan maar de kosten hiervoor zijn rond de € 20 pp. Daarom op vandaag rond het middaguur een wandeling gemaakt naar Swissotel Stamfortroad 2. Dit luxe vijfsterrenhotel behoort met een hoogte van 224 meter tot de hoogste hotels van Azië. Het hotel op zich is niet zo bijzonder, het uitzicht vanaf de 70e of 71e verdieping is dat wel. Op de zeventigste verdieping zit restaurant Equinox, waar je met een fantastisch uitzicht kunt genieten van internationale delicatessen. Hier hebben we geluncht, heel bijzonder, erg lekker, maar koste wel € 116!
Heb je geen honger en wel van het fraaie uitzicht willen genieten? Bezoek dan cocktailbar New Asia op de 71e verdieping, deze is vanaf 17.00 uur open.
Overigens is Singapore wel een hele schone stad, als je ook maar iets weggooit op straat dan krijg je een boete van € 300 dus dat laat je wel uit je hoofd. Onze eerste taxichauffeur vertelde ons dat je bijna geen politie op straat ziet maar ze zijn er wel maar dan in burger.
Na een iets te lange siësta weer naar de Riverside gegaan om een rondvaart te maken in het donker. De gehele skyline van Singapore is prachtig verlicht, het ziet er heel gezellig uit en we maken veel foto's. Irene heeft niks met wolkenkrabbers, de authentieke bouw vind ze leuker om te zien. Maar deze zijn zo klein dat je daar de 5,5 miljoen inwoners niet in kwijt kan. Dan hebben we het nog niet over de vele toeristen die hier jaarlijks komen.
Na weer een romantisch dinertje gaan we naar de hotelkamer. Het is dan 23.00 uur hier en bij Victor en Willemien is het 16.00 uur en begint het Sinterklaas feest. We hebben nog even heerlijk beeld en geluid contact met de kinderen en kleinkinderen en gaan voldaan slapen.
Tot het volgende schrijven
Irene en Han

• 04 December 2016 - 08:49

Jasmijn:

Leuk om te lezen! Vandaag reizen jullie naar Australië, goede reis!
    X

• 04 December 2016 - 15:30

Mandy:

Hoi Han en irene,
    Leuk al die reisverslagen.
    Groetjes van mandy

• 04 December 2016 - 17:54

Jos:

Hey, leuk om te zien dat je het goed steld, ook op jou toekomstige infrastructuur in Nederland al aan het klaarstomen bent, klaar voor de volgende verkiezing! Voorzichtig met die eetstokjes! Geniet er van en wij van jullie verslag, tot later
    Jos x

• 05 December 2016 - 06:06

Elroy:

Goede reis naar kangoeroe world
    En geniet ervan opa oma

• 05 December 2016 - 20:26

Edwin Verkerk:

Mooie ervaringen en goed reis naar Down Under!

• 08 December 2016 - 16:51

Irene:

Erg leuk die reisverslagen. Jullie zien wel heel veel van de stad.Ik had ook gehoord dat t een zeer schone stad is, met hoge straffen als je dat niet respecteert. Ik kijk al uit naar jullie volgende verslag.
    Groetjes, Irene