De eerste dagen in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van HanSijm - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van HanSijm - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Thailand

Blijf op de hoogte en volg

15 Januari 2017 | Thailand, Bangkok

Donderdag 12 Jan.
Vandaag zijn we van Melbourne naar Bangkok gevlogen. We hebben overnacht in een hotel vlakbij het vliegveld van Melbourne en konden daar tot 11 uur ontbijten. Dat kwam mooi uit want 's middags om 14.20 uur gaan we vliegen. We worden om 11.15 uur opgehaald, kwartiertje rijden naar het vliegveld. Net zoals in Nederland kan je 3 uur van te voren inchecken op intercontinentale vluchten. We drinken
nog een bakkie, kopen nog een lekker geurtje en we gaan keurig op tijd boarden. Ik heb tijdens de vlucht een beetje geslapen, beetje sudoku gespeeld, ja je moet jezelf een beetje vermaken tijdens zo'n lange vlucht. We gaan 4 uur terug in tijd vergeleken bij Melbourne.
19.50 uur landen we op Bangkok. Ik word bij de slurf netjes opgehaald door iemand die mij rijdt in een rolstoel. De afstanden op de AirPort zijn voor mij te ver om te lopen. We worden deze keer geholpen door een klein iel mannetje, we crossen door de AirPort komen bij de controle waar een flinke rij staat, wij gaan naar de rechter zijkant waar we gelijk aan de beurt zijn. Dat kleine iele mannetje blijft nog bij ons en we crossen weer verder naar de koffers. Bij de bagageband was het even wachten en al vrij snel waren de koffers er. Han zijn tas weegt 12 kilo mijn koffer 27, vuile was zonnebrand etc. zit ook bij mij in de koffer. Koffer is niet van mij alleen :-)
Dat mannetje, ik schat hem half 20, is er nog steeds, hij is beresterk en trekt zo de koffer van de bagageband op het karretje wat Han gehaald heeft. Dat kleine mannetje is niet bij ons weg te slaan. We hebben nog geen Thaise Bath kunnen pinnen, ik kijk in m'n portemonnee en zie nog wat euro's, ik geef 'm een briefje van 5 en we denken dat hij ons nu wel verlaat. Maar nee hoor, dat kleine iele mannetje gaat nog steeds met ons mee. We crossen verder over de AirPort, met Han achter ons aan, opzoek naar de uitgang, wel handig zo'n klein iel mannetje hij weet overal de weg. Han gaat nog even baths pinnen voor de taxi etc. en hup we crossen weer verder naar een uitgang. Ja hoor uitgang gevonden, zo krijgen even een warmte boost over ons heen HEERLIJK, en ja hoor mannetje is nog steeds bij ons hihihi. Staat me daar toch een rij met mensen die allemaal een taxi willen naar het hotel of naar huis. Maar het kleine mannetje maakt ons duidelijk dat we even moeten wachten hij komt zo terug, ja hoor binnen twee minuten is hij er met een nummertje en het is nummer 1. Ik moest zo lachen krijgt ie nog voor elkaar ook dat we de 1e zijn die recht hebben op de eerste taxi die vrij is. Maar nee hoor hier in Thailand krijg je een nr. iedere taxi staat op een standplaats en wij hebben standplaats 1 en wij staan bij 38 hihihihi. Maar we zijn zo bij nr. 1 want we crossen buiten weer gewoon verder. Han, natuurlijk inmiddels met een bagagekar, achter mij en dat kleine mannetje aan. Aangekomen bij de taxi neemt het kleine mannetje al buigend afscheid van ons. Dit was het verhaal van het kleine mannetje op de AirPort hihihihi.
We gaan nu verder met het kleine buigende mannetje in de taxi hahahaha :-)
Binnen een half uur zijn we bij ons hotel. Ook dit kleine mannetje brengt ons al crossend door een spaghetti van wegen naar de plek van bestemming, Ibis hotel Riverside. Nou we hebben wel gelachen hoor onderweg hier naar toe, we gingen " light ovel the livel ". Afrekenen met de taxichauffeur en natuurlijk een tip, hier in Thailand heet een fooi ook thip. We staan bij ons hotel, hup staat er weer zo'n klein buigend mannetje achter ons die ons helpt met de koffers, we worden naar de balie verwezen en we checken ons in. Het kleine buigende hotelmannetje gaat met ons mee naar boven. We moeten eerst onze kamer controleren of we het goed vinden, ja hoor ziet er prima uit mooie ruime kamer. We krijgen kamer 630 en kijken een klein beetje uit over de rivier. Het is inmiddels bij tienen en we moeten nog eten. We gaan snel naar buiten om nog even wat te vinden voor een kleine hap. Op de hoek van de straat bij ons hotel kunnen we nog wat eten, het was heerlijk en we zijn heel verbaasd over de rekening., voor nog geen 10 euro hebben we gegeten. Weer terug in ons hotel, we blijven hier een aantal nachten, de 16e gaan we namelijk verder met een reisgezelschap, voor zover we nu weten komen er 5 personen naar dit hotel. Dus wij gaan ons vanaf nu bezighouden om met z'n tweeën de stad te verkennen. Maar eerst gaan we morgen naar de kapper er mag wel wat aan die koppen van ons gedaan worden.

Vrijdag 13 Jan. als dat maar goed gaat.
Opzoek naar een kapper, ik vind een kapper in een winkelcentrum die met L'Oréal werkt en ga toch liever voor iets bekends, want ik moet het nodig laten verven. Wel gek de prijzen zijn hier hetzelfde als in Nederland zal wel door L'Oréal komen, het gaat erom dat m'n haar geverfd wordt en dat wordt het, het is gelukkig goed van kleur geworden :-) Han die is bij een ander kappertje gegaan, betaalde een stuk minder, nog geen paar euro en het zit ook goed en is mooi grijs :-) :-)
Han haalt mij weer op en moet nog even wachten tot ik klaar ben, ik krijg net een hoofdmassage. Er wordt nog een klein stukje van m'n haar geknipt, gaat op een vreemde manier maar het is gelukkig maar een klein stukje. Ze snappen niet wat ik bedoel met het föhnen van m'n haar. Ik wil alleen dat het droog geblazen wordt maar ze gaan toch een beetje te keer met een styleborstel, ik nog zeggen diffuser, toen kwamen ze er mee aan maar ze gebruikte het nog niet. Hier is het de gewoonte dat ze met z'n tweeën aan je hoofd staan te werken, ze zijn wel sneller klaar hihihi maar hebben waarschijnlijk maar 1 diffuser hahahaha.
Het is bij tweeën dat ik klaar ben de kleur is goed beetje tuttig geföhnd straks in het hotel gauw m'n handen door m'n haar. Nou Han en ik kunnen eindelijk even gaan lunchen we gaan bij het bekende zaakje bij ons op de hoek. Daarna naar het hotel terug m'n haar door elkaar gooien en dat gaat bij mij vrij makkelijk en m'n ouwe trouwe door elkaar hoofd is er weer. Han die gaat even een wandeling maken beetje de boel verkennen. Ik doe binnen nog wat dingen en zoek even uit wat we de komende dagen kunnen doen. Vervolgens val ik in slaap, Han die maakt me om half acht wakker dat we ergens een hapje moeten gaan eten. Hij had tijdens zijn wandeling wel wat leuke zaakjes gezien. We gingen pas om 9 uur weg ja helaas waren er toen al heel wat zaakjes gesloten. Dus maar weer terug naar het zaakje op de hoek. Morgen gaan we samen lekker een dagje erop uit.

Ervaring Han:
Voor mij is dit een cultuur dingetje en vind ik het leuk om in een achterafstraatje geknipt te worden. Op mijn zoektocht naar een geschikte kapper loop ik de smalle straatjes van Bangkok door het is tegen 12 am en er wordt echt overal gekookt. De geuren komen me echt overal tegemoet. Hier bij horen natuurlijk talloze Taiwanesen die zich er aan te goed doen. Overigens steek ik twee keer de straat over wat al een hele belevenis op zich is in deze wirwar van auto's scooters en tuk tuks. Bij de eerste kapper die ik binnen stap wijs ik op mijn haar met een vragend gezicht. De dames knikken allemaal vriendelijk en gebaren mij dat ik kan gaan zitten. Ik neem de tijd om want rond te kijken en het ziet er wel erg damesachtig uit. In de zaak allemaal vrouwe in en ook de model foto's zijn allemaal vrouwen op een uitzondering na, David Beckham hangt ook aan de muur! Na een 20 minuten raap ik mijn moed bij elkaar en sta op. Breed lachend loop ik de zaak uit, de vrouwen achter mij hoor ik ook lachen. Ik vermoed dat het toch een dameskapsalon was, maar dat ze me bij binnenkomst niet weg hebben willen sturen, ik moest er maar zelf achter komen :-). Even verder vind ik een schijnbaar herenkapper want er zijn alleen maar mannen binnen. Er is direct plaats en zonder een woord te wisselen begint de kapper zijn werk. Overigens zijn er drie klanten en drie kappers en ook zij wisselen geen woord. Ik maak een paar foto's van het interieur, de milieu inspectie zou hier niet blij van worden, maar ik wel! Ik vind het prachtig deze belevenis. Hij doet het zeer zorgvuldig, opscheren, uitdunnen en stukje eraf knippen. Als ik op mijn wenkbrauwen wijs, ziet hij het direct en geeft een klein knikje. Komt voor de bakker. Na een twintigtal minuten is hij klaar en reken ik 80 bath af (is € 3). Bovendien is ook Irene bij onze hereniging tevreden. Een win win win situatie dus.
Nog even de vuile was naar de locale wasserij gebracht. De Chinese mevrouw weegt de was in de plastic zak waar ik ze in heb zitten op een zeer oude weegschaal, 1,5 kg, wat een prijs maakte van € 4 en morgen klaar. Ook weer gefixed :-)
'S middags maak ik een heerlijke wandeling door Bangkok. Wat is het verkeer hectisch, ik vergaap me een half uur lang in de hectiek van het verkeer. Bussen, auto's, tuk tuks maar vooral scooters. Kris kras door elkaar rijden ze. Als voetganger krijg je geen kans om zonder je leven op het spel te zetten over te steken. Bij een zebrapad staat een politieagent al druk zwaaiend met zijn armen en schel op zijn fluitje te blazen om het naderende verkeer een halt toe te roepen, waarna de wandelaars snel oversteken want de scooters zijn niet lang rustig te houden. Ik wandel langs een park waar diverse sporten worden beoefend, zo is er een grote plek voor fitness apparatuur waar allemaal jonge mannen aan stukken ijzer staan zitten of liggen te sjorren. Ja natuurlijk waarom zou je zulke dingen ook binnen doen als je zo een mild klimaat hebt. In betrekkelijke rust zie ik een groep ouderen de kunst van het Tai Chi aan het beoefenen.
Ook kom ik een zomaar loslopend zwijn tegen, niemand neemt er aanstoot aan, dus die zal hier wel thuis horen :-)



  • 15 Januari 2017 - 11:25

    Krijna Doorn :

    Hoi Han en Irene.
    Wat een mooi verhaal weer van jullie,geniet er van ,wij gaan volgende week even 1 week naar gambia.
    groetjes.
    Krijna.

  • 15 Januari 2017 - 11:56

    Mandy:

    Mooi verhaal weer.toevallig verblijft een nichtje van ron nu ook in Thailand. Ps.10 euro schijnt nog steeds duur te zijn voor thaise begrippen Hi Hi. Wel makkelijk dat je overal zo snel doorheen bent met een rolstoel (toch nog een klein voordeel irene).
    Veel plezier in Thailand
    Groetjes van Mandy en Ron

  • 15 Januari 2017 - 12:01

    Irene Pijlman:

    Hallo Irene en Han,
    Wat een fascinerenede reis maken jullie toch. Thailand natuurlijk een heel andere belevenis dan Australie.
    Leuk verhaal , jullie aankomst in Bangkok
    Geniet nog even , want het einde van jullie reis komt nu toch in zicht, helaas.
    Irene, we kunnen straks wat afkletsen .
    Ik verheug me erop
    Liefs, Irene

  • 16 Januari 2017 - 10:23

    Elise:

    WoW, wat een leuke verhalen schrijven jullie.
    Zo reizen we gewoon mee op jullie spraakmakende
    reis. Super leuk om te lezen...have fun

  • 21 Januari 2017 - 23:59

    Marianne:

    Geweldig wat een belevenissen ha ha ha en al die 'kleine mannetjes'!!
    Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 27 Nov. 2015
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 18197

Voorgaande reizen:

30 November 2016 - 29 Januari 2017

Australië en meer!

Landen bezocht: