Kerstavond - Reisverslag uit Carrs Creek, Australië van HanSijm - WaarBenJij.nu Kerstavond - Reisverslag uit Carrs Creek, Australië van HanSijm - WaarBenJij.nu

Kerstavond

25 December 2016 | Australië, Carrs Creek

Do 22 dec
(Han) Spelenderwijs leer ik nieuwe woordjes bij. Komen we een winkel binnen zegt de winkeljuffrouw: "Are you just want to browse?".
Nu heb ik een browser op mijn computer waar ik het internet mee afzoek, maar het woord in deze context van de winkel heb ik nog nooit gehoord en toch begrijp ik meteen waar ze het over heeft: "Wilt u zelf even rondkijken!" .

Vandaag in Port Macquarie, ik (Irene) appte met m'n nicht Maria van hier in Australië en zij schreef yes PM is really nice. Afgekort is makkelijker. Ook schreef Maria dit " Oké so glad you are enjoying your time here, you have done so much more than some Australians. Keep having fun " Dat verwacht je eigenlijk niet. Het is zo'n prachtig land en voor de inwoners zelf makkelijk te doen op hun vrije dagen, lijkt mij zo. Ja sommige plaatsjes zou je wel wat langer willen blijven, wij hebben toch een schema waar we ons een beetje aan moeten houden. Kunnen een dagje smokkelen maar dat houdt in de andere dag meer kms.
We zijn vandaag bij de vuurtoren geweest van Crowdy Head prachtig mooie kustlijn. Helaas hadden wij geen helder weer, bij helder weer kun je een scheepswrak in zee zien liggen. Bij helder weer is de zee ook blauwer.

Vrijdag 23 dec
Vaste prik vanochtend, 07.30 uur gaat de wekker. Eerst een bakkie zwart goud. Lekker douchen wassen scheren. Tweede bakkie met ontbijt, ze hebben hier heerlijk brood! Eerste wandelingetje van de dag van een uurtje. Wanneer we allebei zover zijn rijden we weg, dit is ergens tussen 10 en 11 uur.

Het moet ook niet gekker worden, we staan in de file! Komen wij helemaal uit Nederland om het grote, wijde, niet drukke Australië te bekijken, nemen die gasten vakantie en gaan bij ons op de weg staan en onze camping bezetten! Het moet ook niet gekker worden met die Aussies. Volgens zeggen wordt het richting het noorden, waar de kans op mooi weer groter is, steeds drukker tot 9 jan. Dan is de vakantie weer over. Laten wij nou ook naar het noorden gaan! We gaan het beleven :-)

Vandaag weer in van die schattige dorpjes geweest. Het is echt terug in de tijd, geen hoogbouw, geen wolkenkrabbers, ik vind zulke dorpjes geweldig. Zitten kleine ondernemers hun waar te verkopen. Heel leuk hier bij één van de winkeltjes, staat een tafeltje buiten 2 stoeltjes er omheen en op het raam een A4tje met tekst, please park your husband here. Ja daar liepen we niet zomaar aan voorbij natuurlijk hup Han op de foto en Irene naar binnen. Hihihihihi
Vandaag hebben we weer aan de pie (gebakken taart) gezeten. Heerlijk een kip curry pie, we zijn aangestoken door onze nicht en neef Maria en Arthur. Yes Maria again pies hihihihi.

Aan het einde van de middag is het nieuwe camping concept gevonden. Onderweg de leuke dorpjes aandoen, wandeling maken, terrasje zitten, winkeltje bezoeken en naar een strandje in een baai. Wanneer de dag mooi is geweest sturen we van de kust af en zoeken een voor kinderen saaie camping. Yes, weer de oude redelijke prijs van rond de € 25. Rustige camping maar wij vermaken ons wel in en rond de camper.

Nog 2 dagen dan is het kerst, nou kan me (Irene) er helemaal niks bij voorstellen. Volgend jaar doen we het anders, hoe weet ik nog niet maar i.i.g. niet op een camping.
En dan de dag na kerst de 27e lekker bij m'n vriendinnetje en haar baby en haar man in Brisbane. Gezellig heb er zoveel zin in om hun te omarmen nog 4 nachtjes.

(Han) Nog even terugkomend op de walvissen die mogelijk deze maanden op "vakantie" zouden zijn. Het is natuurlijk een ander verhaal. De meeste Walvissen die hier voorbij trekken zijn bultrug walvissen (Humpback Whales). Ze zijn 12 tot 16 mtr lang en wegen om en nabij de 36.000 kg. Zij komen uit Antarctica, waarna ze hier aan de oost kust van Australië de zomer door brengen. Zij zijn hier om te eten in de maanden maart, april en mei. Op The Barrier Reef gaan ze dan paren om een jaar later hier te bevallen. In oktober en november trekken ze dan weer langs de kust naar het zuiden naar Antarctica. Ze leggen per jaar rond de 25.000 km af.

Op de camping nog wat Australische campinggasten gesproken. Hebben toch ook wat gelijksoortige problemen hier als in Europa. Vergrijzing, pensioenfondsen die niet meer dekkend zijn, vluchtelingenproblematiek en een jeugdwerkeloosheid van 5% (in Nederland overigens 10%).

Zaterdag 24 dec
Geweldig wat een natuurgeweld, golven van wel 3 mtr hoog, je moet er onderdoor. We waren op Diggers Beach bij Coffs Harbour, hebben daar lekker aan het strand geluncht. Irene is gaan pootjebaden, maar deed wel eerst haar oorbellen af want je weet maar nooit :-) Han is lekker met de golven gaan stoeien. Mooie nieuwe belevenis voor Han.

Het is kerstavond. Nadat we ons van een camping verzekerd hadden zijn we met de camper naar een klein openbaar bos gegaan aan de rivier. Irene heeft heerlijk gekookt in de camper en we vieren kerstavond op een Picnic plek met zicht op de rivier. Een kleine kerstboom en kleine kerstman staan bij ons op tafel. Wel gek hoor kerstdiners bij 25 graden :-)!

• 25 December 2016 - 08:26

Marianne:

Han en Irene
    Fijne feestdagen
    Wat heerlijk om jullie verslag te lezen
    Gezien ik elke dag naar Utopia kijk

• 25 December 2016 - 11:40

Andrea Verlaan :

Hey Ireen en Han, ja bijzonder, bij jullie 25 gr en wij hebben hier in Oostenrijk -2 en sneeuw, wij hebben een heerlijke witte kerst ❄

• 25 December 2016 - 12:33

Krijna:

Wat een mooi avontuur hebben jullie het is een prachtig land ,wij hebben het ook gezien. we wensen jullie fijne dagen en een gezond 2017,en zien elkaar weer in valkenburg.groetes en liefs Cor en Krijna.

• 25 December 2016 - 21:09

Jos Ferdinand:

leuk verslag en uitleg, fijn kerst feest en niet vergeten de kerst muts op te zetten!
    fijne reis verder,
    jos

• 26 December 2016 - 09:33

Jan Steinvoort:

wat een reis en wat maken jullie me jaloers,doorgaan zo op deze manier ben ik er ook een beetje bij,

• 30 December 2016 - 18:37

Tineke G:

ook mijn complimenten voor Irene .Om het zo te schrijven alsof je erbij bent.
    Het lijkt me geweldig.Zo heerlijk in je uppie op het strand.Zalig
    goed uiteinde en een gezond nieuw jaar