Janne en haar gezin in Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van HanSijm - WaarBenJij.nu Janne en haar gezin in Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van HanSijm - WaarBenJij.nu

Janne en haar gezin in Brisbane

03 Januari 2017 | Australië, Brisbane

Dinsdag 27
Vandaag zijn we aangekomen bij Jane en haar man Mike. Zij hebben pas een baby'tje, dus dat was even lekker kroelen met de kleine man en ook met m'n vriendin die ik 2 jaar niet gezien heb. Ja gek hoor, zie je elkaar weer na 2 jaar kletsen we net zo of we elkaar gister nog gezien hebben. Janne haar man werkt in een steenkoolmijn en is 1 week thuis en 1 week werken. Die gaat morgenochtend weg jammer dat we hem maar één dag/avond hebben meegemaakt.

Woensdag 28
Vandaag gaan we met Janne en Graysun in de Toyota Hilux van Janne & Mike, naar een prachtig uitkijkpunt in Brisbane. Echt je kijkt over heel Brisbane, dit is de 3e grote stad van Australië. Janne kookt vandaag dus we gaan boodschappen doen.
Janne maakt een sla met mango en avocado en heerlijk grote garnalen. Apart erbij een dressing zodat je zelf kan doseren hoeveel je wilt.

Donderdag 29 dec.
Vandaag heeft Janne ons naar South Bank gebracht (een wijk in Brisbane), Janne en Graysun gaan vandaag even chillen bij haar vriendin Tracey en haar dochtertje Paige.
Wij hebben de schitterende boulevard van Brisbane afgelopen. Er zijn hier diverse terrassen, we hebben ook even een biertje gedronken. Zomaar een openbaar zwembad en een strandje, gezellige terrassen er omheen wat een feest is het hier. Echt een plek voor jong en oud.
Janne haalt ons, aan het begin van de avond, weer op aan het eind van de boulevard. Straks weer een heerlijke pastasalade maken.

Vrijdag 30 dec.
Vandaag met de auto van Janne en Mike naar de Australië zoo van Steve Irwin. Ca. 1 uur rijden vanaf Brisbane. Wat een mooie dierentuin is dit, alle beestjes mooi in de natuur van dit prachtige park. Dit park is ooit in 1970, als reptielenpark, opgericht door Bob Irwin de vader van Steve. Prachtige vogels zijn er in dit park, ja ja, de kangoeroes, koala's en Steve's favoriet de krokodil vandaar dat hij ook wel "The Crocodile Hunter" werd genoemd. We zien ook nog een cheeta, het snelst rennend zoogdier ter wereld. Wie meer wilt weten van dit park lees de website http://www.australiazoo.com.au
Of ga zelf een prachtige reis maken door dit mooie land :-)

Zaterdag 31 dec.
Vanavond gaan we naar vriendin Stacey en haar man Owen met hun dochtertje Paige, daar zullen nog wat meer vrienden komen waar we oud en nieuw mee vieren. Overdag hebben we nog een rit naar de bergen gemaakt, mount Tamborine. Daar is een plek waar je prachtige watervallen, Cedar Creek Falls, kon zien. En op de route ernaar toe zouden we stoppen voor een prachtig mooi uitzicht met lunch. Wat een pech watervallen zijn weg, het is hier de laatste tijd zo droog geweest dat er geen waterval te zien is. Aan het eind van onze wandeling een heel klein watervalletje. Was wel een mooie wandeling ernaar toe, Han heeft nog even gezwommen in het beetje water wat er stond. De lunch hebben we ook ergens anders moeten doen, The Polish Place was afgelopen nacht afgebrand. Toen wij er aankwamen was het al geblust de brandweermannen waren bezig met controle werkzaamheden of alles inderdaad al geblust was. Het restaurant was tot aan de grond toe afgebrand alleen de schoorsteenpijp stond er nog. Voor degene met Facebook kunnen e.e.a. zien op de pagina van The Polish Place.
'S avonds zijn we bij de vrienden van Janne en vieren we oud en nieuwjaar. Het was een hele gezellige avond met biertjes, wijnen en om twaalf uur een glas champagne met op de rand een prachtig mooie grote aardbei en lekker dat ie was, ja ja de champagne ook :-) Hier kijken ze ook naar de tv bij het aftellen naar 12 pm, maar wat is het hier anders. We wensen elkaar gelukkig nieuwjaar er waren wat sterretjes en dat was het. Nee geen vuurwerk in de straten van Brisbane. Vuurwerk wordt gecontroleerd afgestoken op de South Bank, uiteindelijk gaan we half 3am naar huis, waar we nog wat drinken en gaan ca. 4am naar bed.

Zondag 1 jan.
Ik, Han, zet om 08.30 de wekker om nog even met de kinderen beeld en geluid contact te hebben voor dat zij het nieuwe jaar ingaan. Dit lukt uiteindelijk prima met de moderne techniek. Tevreden leg ik mijn hoofd weer op mijn kussen. Verder de eerste dag van het jaar chillen. Janne neemt ons de laatste avond dat we daar zijn mee uiteten wat weer heerlijk en gezellig is.
Tijdens ons bezoek aan Brisbane en ons verblijf bij Janne heb ik veel gesproken met immigranten en waarom ze geïmmigreerd zijn. Voor de meeste was het niet met voorbedachte rade. Zij zijn gewoon blijven hangen na hun backpack reis. Voor anderen is het een bewuste keuze geweest om te emigreren. Owen bij voorbeeld, hij werkt in de bouw en komt uit Ierland. In Ierland heeft hij geen werk en geen toekomstperspectief. Hij is hier naar toe gekomen omdat hij hier veel meer toekomstperspectief heeft. In feite is hij ook een economisch vluchteling!

Ma 2 jan
De komende drie dagen moeten we gemiddeld 450 kilometer rijden om alle activiteiten die we nog willen doen ook kunnen doen.

What's de greatest living thing on earth?

We rijden over stukken waar weinig onderweg te zien en te beleven is. Met borden word je als chauffeur steeds gewaarschuwd voor slaperigheid! Nu had ik onderweg een aantal triviant vragen op de borden langs de weg om mij wakker te houden. Leuk idee en werkt prima!

Antwoord: The Great Barrier Reef!

Of Triviant vragen langs de weg in Nederland ook handig zou zijn? Ik denk het niet, nog meer afleiding en dus nog meer ongelukken.

• 03 Januari 2017 - 17:32

Jasmijn:

Ah wat een schatje en zo klein nog! Heerlijk zeg.. wat gaat de tijd dan toch hard :(
    Mooie foto's van de Zoo!

• 03 Januari 2017 - 18:49

Beatrix:

Ziet er goed uit hoor! Fijn om weer even wat over jullie avonturen te lezen! xxx

• 03 Januari 2017 - 19:43

Jan Pet:

hallo jongelui
    in elk geval wens ik jullie een bijzonder goed nieuwjaar toe en een behouden vaart/
    ik geniet van jullie reisverhalen en vind jullie boffers dit allemaal te mogen zien en beleven.

ik lees niets meer over warmte en vocht. Jullie wennen eraan denk ik. Wordt er nog overwogen om daar te blijven??
    hier kan je alleen het hoogste lied zingen.
    ben benieuwd naar de verdere avonturen. Veel plezier verder.
    groetjes - Diny en Jan

• 03 Januari 2017 - 20:01

Mandy :

Jullie ook een heel gezond en gelukkig 2017 toegewenst.leuk om jullie zo te kunnen volgen. (Ron heeft 3 jaar geleden een boot van Oost Timor over de great barriere reef gebracht naar Gladstone en vertelde dat dat heel erg mooi was). Veel reis plezier nog
    Groetjes van mandy

• 03 Januari 2017 - 21:20

Jos Ferdinand:

Beste wensen! goed van jou! nog wat bij-klussen met baby sitting, leuk, op naar het volgend verhaal...
    we kijken er naar uit!
    groetjes jos