The Witsundays - Reisverslag uit Cairns, Australië van HanSijm - WaarBenJij.nu The Witsundays - Reisverslag uit Cairns, Australië van HanSijm - WaarBenJij.nu

The Witsundays

07 Januari 2017 | Australië, Cairns

Donderdag 5 jan
Vandaag maken we een mooie zeiltocht naar de Whitsunday eilanden! De meer dan 70 tropische eilanden liggen midden in het Great Barrier Reef. Tijdens de zeiltocht zien we diverse eilanden, de een nog mooier dan de andere. Vrij snel komen we in contact met een Nederlands gezin waar de rest van de dag gezellig mee optrekken. Als we het Great Barrier Reef bereiken gaat Han een uur snorkelen. Wat is de natuur dan toch prachtig, het koraal en de vissen zo dichtbij. Zoveel verschillende vormen en kleuren! Han heeft wel vaker gesnorkeld maar dan in zoet water en dit is toch wat anders met zout water in je ogen, neus en mond. Daarna varen we naar het grootste eiland, Whitsunday Island en rusten we uit op het wereldberoemde Whitehaven Beach. Het heeft misschien wel het mooiste strand van de wereld omdat het heel fijn wit zand heeft en is 7 km lang. Maar er staan geen hotels of restaurants, want het is een nationaal park. Wij hebben alles aan boord, limonades, koffie/thee, bier en wijn. We krijgen aan boord zelfs een bbq voorgeschoteld. Zo op het water genieten van de wind, zon en water, dat is wel pas echt vakantie. Het water komt ook vaak uit de lucht vallen, we zijn immers in een tropisch klimaat aangekomen. Laat er nu toch in jan feb de meeste regen vallen hier :-).
Thuis wassen we voldaan de factor 50 en het zoute water van ons af onder de douche.

Vrijdag 6 jan
Vannacht weer veeeeeeeel regen gehad en het dak van de camper is gaan lekken bij het dakraam. Ook niet gek als je van tegen de 40 graden in een keer naar een m3 regen gaat. Daar kan geen enkele kit tegenop. Even naar de garage in Townsville, oude kit ertussen uit en nieuwe kit erin. Na 2 uur rijden we weer hoopvol gestemd de garage uit. Hier in Townsville zijn ze enorm blij met regen. Met Kerstmis begint het hier vaak te regen en duurt dan 6 tot 8 weken en daarna is het weer droog tot Kerstmis. Vandaag is voor hun de eerste regendag sinds een jaar en zijn ze dus erg blij mee! Als we de camping op rijden verteld Maurine ons dat we even moeten wachten met de administratie want het dak lekt enorm en. Ze hebben daardoor storing met de elektriciteit. De laatste vier maanden hebben ze hier met de het hoogste level van water restricties geleefd en ze bevestigd dat het 12 maanden geleden is dat het hier geregend heeft. Townsville betrekt zijn water uit een dam en er is een directe relatie tussen het waterniveau in de dam en het niveau van restrictie. De restrictie in het nu gelden niveau 3 houdt bijvoorbeeld in dat tuinen om de dag besproeid mogen worden, geregeld door even en oneven huisnrs. De tuin sproeien mag niet met een automaat maar moet handmatig met de slang in de hand. Autowassen mag alleen m.b.v. een emmer en niet met een waterslang. Op misbruik staat een boete en er is een kliklijn voor melden van misbruik. Wat zijn wij dan toch gewoon geluksvogels in Nederland, bij ons komt er altijd voldoende water uit de kraan!

Zaterdag 7 jan
De laatste lange reisdag met de camper van Townsville naar Cairns. We passeren de 6.000 km grens van afgelegde kilometers deze vakantie.

• 07 Januari 2017 - 13:36

Tineke G:

wat een belevenis .heerlijk ,om jaloers op te worden

• 07 Januari 2017 - 17:19

Rens:

Het is wel om jaloers van te worden, al die mooie dingen die jullie laten zien,
    maar ook de foto,s, ik hoop dat jullie nog veel mogen genieten, hier kijk ik
    uit mijn raam naar de sneeuw, en naar jullie foto heerlijk op het strand, lieve
    groetjes, Rens

• 07 Januari 2017 - 17:46

Carla En Ton:

Prachtige reis maken jullie, zeker nu er een zeilboot bij komt!!

• 07 Januari 2017 - 17:58

Jos Ferdinand:

buiten het weer lijkt alles op een sprookje, witte stranden, BBQ, zeil schip enz, heerlijk!
    genieten want hier is het -3° grijs en motregen!

Tot later, Jos

• 08 Januari 2017 - 07:32

Jasmijn:

Wat een mooi eiland zeg, wauw! Leuk om jullie op foto's te zien. Pap, je hebt al een lekker bos met haar :p Als je thuis komt weer lekker naar de kapper! De laatste 3 weken gaan in, eindelijkkkkk :D Geniet er nog van samen!

• 09 Januari 2017 - 15:29

Corrie Den Held:

ziet er allemaal mooi uit leuke foto s hier is het nat en grijs geniet er maar lekker van.

Dikke Kus
    Corrie

• 11 Januari 2017 - 03:12

Janne:

Vandaag alweer Jullie laatste dag in Australia. Aan de fotos te zien en de verhalen te lezen hebben Jullie goed genoten! Ik heb ook echt van Jullie genoten en hoop toch wel Zeker dat Jullie nog een keer terug komen. Veel plezier met de rest van de wereldreis en alvast een goeie vlucht gewenst!

• 15 Januari 2017 - 16:46

Paul:

Mooie verhalen en foto's! Denk dat jullie nu in Thailand weer heel andere ervaringen gaan opdoen. Australië is bijzonder, Thailand is fascinerend. Veel plezier nog!