De laatste dagen Down under - Reisverslag uit Gladstone Park, Australië van HanSijm - WaarBenJij.nu De laatste dagen Down under - Reisverslag uit Gladstone Park, Australië van HanSijm - WaarBenJij.nu

De laatste dagen Down under

Blijf op de hoogte en volg

12 Januari 2017 | Australië, Gladstone Park

Zondag 8 januari
Vandaag zijn we naar Great Barrier Reef (GBR) geweest. Han heeft gesnorkeld en ik (Irene) ben met een glas bodem boot mee geweest. Ik weet niet of ik het kan met mijn voet in een zwemvlies, ik wil het niet opzoeken. Als ik normaal m'n voet niet omhoog en omlaag krijg dan ook niet met een zwemvlies. Ik ga natuurlijk wel mee, er zijn meerdere mensen die wel meegaan op de boot en niet snorkelen. Ik heb prachtig mooi koraal gezien mooie gekleurde vissen. Han vertelde van een stuk koraal wat hij gezien had en zo'n zelfde had ik ook gezien. Dus er is best gesprekstof over het snorkelen en het geen wat je ziet.
Voor Han geldt driemaal is scheepsrecht! Het snorkelen bij de Whitsundays was mooi, de ochtend op het GBR was mooi, maar de locatie waar we 's middags waren vond ik uitzonderlijk. I have seen the light! Nu snap ik pas de mensen die zo euforisch over dit koraalrif doen. Bij de 3e keer heb ik zoveel mooie dingen gezien en nu ook beleefd, dat ik er geen genoeg van kon krijgen. Rustig snorkelend verdween het koraal onder mij ineens in een immense diepte! Ik noem dit nu 3D! Natuurlijk blijf je zelf rustig aan de oppervlakte hangen maar onder je valt ineens alles weg. Mooie grote gekleurde vissen van om en nabij een meter lang met prachtige kleuren, waarbij ik me afvroeg wat doe ik als hij recht op mij af komt zwemmen? Een soort van oesters (twee grote schelpen en een weekgedeelte daar tussen in) van soms 1 meter in doorsnee die als er een vis in de buurt was ineens dicht klapte. Hele scholen prachtige vissen die rustig aan mij voorbij zwommen alsof ik er niet was en zo kan ik nog wel even door gaan! Soms leek het net alsof ik in een groot zeeaquarium aan het zwemmen was. Kortom, ja het was heel fascinerend om in het GBR te snorkelen en een onvergetelijke ervaring.

Maandag 9 jan
Vandaag een kort ritje gemaakt van 100 km naar Port Douglas, zo echt mooi om hier te rijden. Geweldig links de bossen en rechts de zee, al die bomen zo mooi van kleur.
Het klimaat is hier voelbaar anders, hoge luchtvochtigheid, regelmatig regen en een hoge temperatuur. Omstandigheden waarin je zeer snel gaat zweten, het voelt klam aan!
Onderweg kwamen we zomaar langs de kant een locatie tegen waar honderden stapeltjes van ronde stenen waren gemaakt. Het leek wel of iedere voorbijganger een eigen stapeltje heeft gemaakt. Je vraagt je dan af wat de betekenis van deze stapeltjes kunnen zijn? Later vertelde de gastvrouw op de camping, de Nederlandse Ina, dat er geen betekenis achter al die stapels stenen zat, er was gewoon ooit iemand mee begonnen! Lachen toch!
Port Douglas is trouwens een heel leuk dorpje effe lekker lopen shoppen, weinig gekocht, want de koffer is al aan het gewicht, wel lekker uitgegeten.

Dinsdag 10 januari
Ik, Han, ga vandaag met een groepsexcursie en gids naar het regenwoud. Voor Irene is het wandelgedeelte niet te doen en onze wegen scheiden zich vandaag!
We rijden eerst nog iets noordelijker naar het plaatsje Cape Tribunal waar we beginnen met een traditionele Smoking Ceremonie: "Om boze geesten te verdrijven!". Er worden rode stukken schors op het vuur gegooid, als je dan door de rook loopt draai je een keer om je as zodat je hele lichaam in contact komt met de rook. Tijdens de ceremonie wordt er sap uit bladeren geperst en op bepaalde stenen te gewreven, zo worden er kleurstoffen aangemaakt. Iedereen mag enkele gekleurde ringen op zijn arm aan brengen. We maken onze eerste wandeling en enkelen gaan zwemmen in de rivier. Ik ga niet zwemmen, maar loop liever een stuk door het bos. Ik zie veel wortels van bomen die boven de grond groeien, dit is voor het krijgen van zuurstof in deze zeer vochtige grond waar door het vocht bijna geen zuurstof in zit.
Mijn handelingen gaan vanzelf vertraagd, ik pas mij aan aan de omstandigheid. Het is maar 34 graden, maar met een zeer hoge luchtvochtigheidsgraad.
Waarom is het een regenwoud? Dat heeft met de hoeveelheid regen te maken die er valt. Er valt hier tussen de 2 en 9 mtr regen per jaar! Ter vergelijking in Londen maar 0,5 mtr. per jaar.
Vervolgens rijden we naar The Daintree Rainforrest, dit is het oudste regenwoud in de wereld. Hier nuttigen we eerst een lunch. Ik kies voor een kangoeroe burger, want het is al weer lang geleden dat ik kangoeroe vlees heb gegeten :-) Na de lunch maken we een klein boottochtje om krokodillen te spotten. We zien er een onder de takken door zitten aan de kant. Nu dus ook in het wild gezien. Check in the box! Wisten jullie dat krokodillen de afgelopen 100 duizend jaar niet geëvolueerd zijn. Zij zijn al "volmaakt" en hoeven zich niet aan te passen! Vervolgens maken we een wandeling van anderhalf uur door het regenwoud. De gids verteld allemaal wetenswaardigheden over het regenwoud. Maar 15% van het licht bereikt de grond in het regenwoud. Daarom is er een constante beweging van planten en bomen om naar boven te komen waar meer licht is. We zien alleen een hele grote spin, verder geen spannende dieren. Wel geweldig mooie flora. Het was een bijzondere belevenis om door een regenwoud te zijn en te lopen.
Wat het dichtste bijkomt is de vlindertuin in Emmen of het tropisch gedeelte van Artis, maar dan toch heel anders :-) :-)
Weer een bijzonder mooi deeltje van deze moeder aarde gezien. Wat ben ik toch een bevoorrecht mens, jammer dat Irene niet mee kon.

(Irene) Han is lekker wandelen en ik ben bij de camper gebleven. Ben m'n koffer gaan inpakken. Voor het eerst in de vakantie dat ik een dag alleen ben. Normaal ging ik dan heerlijk aan de koffie met een peukie. Kijk de koffie is nog steeds maar dat peukie heb ik 20 dec. voor het laatst gerookt. Ja ik ben GESTOPT MET ROKEN en ik hoop dat ik het vol hou. Morgen is het 3 weken ik heb er tot op heden geen last van. Ben niet anders dan anders en een ander zien roken doet me niks. Ik had niet verwacht dat het zo gemakkelijk ging. Ik heb wel voor de zekerheid nicotine kauwgum gekocht, daar heb ik de eerste week gebruikt van gemaakt. 10 kauwgum, en nu niks geen hulpmiddelen meer. Yeahhhhh
Ik besef nu ook dat het gaat opschieten dat we de laatste dagen in Australië zijn.

We hebben de dag gezellig afgesloten door samen te gaan uiteten.
Woe 11 januari
In de ochtend op de camping nog even de laatste dingen ingepakt. De temperatuur buiten loopt al snel op naar de 34 graden in de camper loeit de airconditioning. Op de terugweg van Port Douglas naar Cairns doen we nog even het dorpje Kundera aan, wat in het regenwoud ligt. Het dorpje staat bekend om zijn markt die er zeven dagen in de week is. Han eet als lunch nog even een krokodillenvlees burger om in de stemming te blijven! Opvallend is dat we zes kinderen met een zeer donkere huidskleur, dus vermoedelijk van lokaal, op straat door zien spelen terwijl de regen met bakken naar beneden komt. Ze lopen op blote voeten en hebben een shirtje en broekje aan, de regen deert hen niet! Als je op een plek leeft waar het zo vaak en veel regent dan kun je hier als kind ook geen rekening mee houden.
In Cairns gaat het inleveren van de camper heel snel en dan zit de Australië reis erop. In 38 dagen 6.215 schitterend mooie kilometers van Australië gezien en beiden vinden we dat het eigenlijk te kort was :-)
De taxichauffeur toetert, hop naar het vliegveld, Thailand we komen eraan.


  • 11 Januari 2017 - 17:37

    Carla :

    Meer dan 6000 KM door Australie wat een droomreis hebben jullie gemaakt Han en Irene.
    Ik heb weer genoten van het verslag.
    Ja, prachtig is de onderwaterwereld toch. Ik heb gesnorkeld in Aruba en hebr toen ook zo genoten. In Australie zal het nog veel imposanter zijn met die grote dieptes.

    Hey kanjer wat een groot kado heb je jezelf gegeven door te stoppem met roken. Super dat het makkelijk is gegaan.

    Voor als jullie nog niet vertrokken zijn: goede vlucht naar Thailand.
    Lieve groet,
    Carla


  • 11 Januari 2017 - 18:56

    Jos Ferdinand:

    Wat een ervaring! prachtig! proficiat aan Irene met het stoppen met roken! supper, zal ze later zekers niet beklagen, tenminste als ze niet in de plaats een taartje eet, hi hi hi
    Zo man de reis zit er bijna op, niet gezeurd, op naar de volgende!

    Nogmaals bedankt voor de leuke, leerrijke en boeiende verslagen.

    Groetjes en tot later,
    Jos x

  • 11 Januari 2017 - 20:02

    Elise:

    Wat een beleving! Geniet nog goed van de laatste weken.

    XXX

  • 11 Januari 2017 - 23:10

    Willemien:

    Klinkt echt super, het snorkelen en het regenwoud. En Irene, super dat je gestopt ben t. Volhouden:)
    Veel plezier met t volgende avontuur!

  • 12 Januari 2017 - 10:18

    Jan Steinvoort:

    wat een prachtige reis en omschrijving,nogmaals ik ben jaloers,maar wat gun ik jullie dat.
    Het vervolg van de reis is ook prachtig ,,maar daar zijn wij ook geweest en geloof me dat wsa ook een feest.
    Wisten jullie trouwens dat er ,,walzangers,,zijn die jullie reis op devoet volgen met kaarten en google earth. Een er van zal jullie overhoren want die zegt meer gezien te hebben via de computer,dan jullie in werkelijkheid.
    Nou daar kunnen we dan een avond aan spanderen.
    VEEL GROETEN EN ALLES WAR ER BIJ HOORT VAN LOEK EN JAN.

  • 12 Januari 2017 - 11:07

    Bart Okkerse:

    beste irene en han
    het is al even geleden dat ik reageer op jullie prachtige reis en de verslagen
    het is 12 januari maar ik wens jullie alsnog een gelukkig maar vooral een gezond 2017
    ik heb genoten van jullie verslagen
    geniet de komende weken in Thailand
    groetjes bart

  • 12 Januari 2017 - 19:45

    Jellina:

    Genoten van jullie verhalen,goede reis terug en kleed je warm aan als je weer in Amsterdam gaat landen want dat zal wel weer even wennen zijn ,groetjes van ons.

  • 13 Januari 2017 - 13:14

    Marianne:

    Wat een prachtig reisverslag!! Fijne tijd nog in Thailand.

    Groetjes Mariannr

  • 23 Januari 2017 - 15:02

    Rens Romkes:

    Ik sluit me natuurlijk bij de vorige sprekers aan, dat gewoon meeleven met jullie in Australie, het net
    het gevoel dat je er bij bent.En dan Irene die gestopt is met roken en er geen pijntje last van heeft
    flink en sterke wil.
    Ik ga de volgende verslagen lezen, maar moest even reageren, veel plezier nog, lieve groetjes, rens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 27 Nov. 2015
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 18209

Voorgaande reizen:

30 November 2016 - 29 Januari 2017

Australië en meer!

Landen bezocht: