Noord Thailand - Reisverslag uit g sag, Thailand van HanSijm - WaarBenJij.nu Noord Thailand - Reisverslag uit g sag, Thailand van HanSijm - WaarBenJij.nu

Noord Thailand

21 Januari 2017 | Thailand, g sag

Woensdag 18 januari

Vroeg op en veel kilometers vandaag. Ons eerste doel is de stad Ayutthaya. In het verleden was dit de hoofdstad van Thailand, toen Sian, geheten. We stoppen bij "Wat (tempel) Chaiwatthanaram", een koninklijke tempel die door brand verwoest is toen de hele stad in zeven dagen en zeven nachten door brand verwoest is. Toen is de toenmalige koning uitgeweken naar Bangkok wat toen de hoofdstad werd van Sian (nu Thailand). Ayutthaya heeft nog 100 tempels uit die tijd. Vervolgens bezoeken we het Holland monument, dit is de fundering van het Holland Trading House gebouwd in 1602 in de tijd van de VOC. De Nederlanders handelde ook met Sian voor specerijen. Nu is er ook een klein museum gebouwd ter herinnering van de tijd. De tweede tempel is Wat Yai Chai, dit is een liggende vrij grote Boeddha. Voor aankomst hebben we in de bus aan de hand van een tabel uitgezocht op welke dag van de week je geboren bent, Han is op zondag en Irene op woensdag geboren. Dit moet je weten als je de "dag Boeddha" gaat vereren. De zondag Boeddha is het sterkste en je vereerd altijd eerst je eigen dag Boeddha omdat je allereerst van jezelf moet houden. Vervolgens vereer je de overige dag boeddha's in de volgorde van de week omdat je ook van je medemens moet houden. Het vereren doe je met een kleine geld donatie en door olie in de drijvende oliekaars te schenken.

We zien onverwachts een Ordinatian ceremony, waarbij de aspirant monniken, nog in een wit gewaad gekleed i.p.v. oranje, drie maal tegen de klok in rond het gebouw met de Boeddha lopen. Na het lopen gooien ze een zelfgemaakte lotusbloem met daarin een muntje ceremonieel naar de bezoekers. De vanger bewaard "de lotusbloem" als aandenken aan deze ceremonie. Ik, Han, was in de gelukkige oymstandigheid om er zes op te vangen. Ik heb er vijf weggegeven. Na een heerlijke lunch maken we een lange rit naar de volgende overnachting stad Phitsanulok. Onderweg verzorgen Irene en ik een samenzang van een half uur, waardoor de reis iets sneller verloopt. 's Avonds worden we met een fietstaxi door Phitsanulok gereden en proeven we gefrituurde insecten. Een aantal kleine insecten krijg ik nog wel weg, maar een hele kikker zomaar weg kauwen lukt mij toch niet. De Taxi fiets brengt ons vervolgens naar een restaurant en hebben we weer een heerlijk diner op het water. De perfecte bediening wordt uitgevoerd door een normaal als vrouw geklede Lady Boy. Op de boot staat een karaoke zet klaar en gooien we met z'n allen nog even "kedeng kedeng" eruit! Het is hier nu winter maar oh oh wat is dit voor ons toch een heerlijk temperatuurtje. De hele dag en avond rond de 25 graden, een T shirt, korte broek en slippers is alles wat je nodig hebt.

Donderdag 19 januari

Vandaag een indrukwekkend begin van de dag. Reisleidster Nat neemt ons lopend mee naar een dagopening van een basisschool. Tijdens de wandeling laat Nat zich door een monnik zegenen en vertelt ze ons van deze Boeddhistische ceremonie.

Duizenden kinderen staan netjes in de rij, zingen samen het volkslied, eren de koning en nemen af en toe de houding aan op commando. Allen netjes in uniform en met een heuse eigen fanfare. Veel kindertjes zijn te laat maar rennen dan lachend naar hun klasrij. Ik voelde het als een eer om hier toeschouwer van te zijn. Khob Khun Krab Nat (dank je wel Nat). Als we om 08.15 in de bus stappen hebben we al weer heel wat belevingen in onze rugtas zitten. We rijden naar het historische park van Sukhothai. Ook daar ruïnes en boeddha's uit vroegere tijden. Dit park rijden we rond op een fiets. Terug in de bus krijgen we les van Nat in de Thaise taal. Eerst het alfabet, dan handige woordjes en tellen. Raar taaltje hoor dat Thais.

De reisleiders.

Maar wat heb ik inmiddels toch een respect gekregen voor onze reisleiders! Nee het is niet zorgen dat iedereen op tijd in de bus is, nee het is niet het gezeur van azijnzijkers aanhoren als er zogenaamd weer eens niet gaat zoals hun het willen. Nee, het is gepassioneerd vertellen over het verleden en nu van het land wat we bezoeken. Door het vertellen van verhalen brengen ze hun liefde voor het land over op mij. De Thaise Nat is de verpersoonlijking van de Thaise cultuur, ze weet zo enorm veel. Nee, ze is zo enorm veel! Ze kan uren vertellen over het Boeddhisme, vertellen over hoe het vroeger bij haar thuis ging en wat er in de jaren allemaal veranderd is. Nat houdt van haar land en de bevolking. Dit merk je aan haar verteltrant, maar ook aan de win win situaties die ze buiten het programma om creëert. Zoals bijvoorbeeld korte tussenstops bij kleine handelaartjes, waar ze uit de fooienpot iets voor ons koopt. Bij aanvang van de reis hebben alle deelnemers 1000 Bath ingelegd, € 25, zodat Nat iedere keer voor ons als groep de fooi kan betalen. Zij weet ook het beste wat gebruikelijk is qua hoogte van de fooi. Het bezoek aan de openingsceremonie van de school laat ze ons natuurlijk ook zien omdat ze denkt dat we dit leuk/mooi vinden, maar ook zeker omdat ze er trots op is. Natuurlijk is dit ook voor haar werk, maar voor mij is het een heerlijk mens waarvan ik heel veel mag leren.

Vrijdag 20 januari

Nog even iets over het Boeddhisme! Er zijn vier posities waarin Boeddha is afgebeeld: liggend, zittend, staand en lopend. De lopende Boeddha ziet er uit als een vrouw. Maar van Nat mogen we daar niet naar vragen. Het is geen onderwerp van gesprek voor haar. Boeddha is als man in een Hindoestaans gezin geboren. Het Boeddhisme is uit het Hindoeïsme ontstaan.

We zijn gisteren aangekomen in Chiang Rai en vandaag rijden we naar het noordelijkse puntje van Thailand. Daar bezoeken we hoog in de bergen twee hilltribes, bergstammen. Het hoogtepunt is een bezoek aan een chaman. Dit is de plaatselijke medicijnman. We krijgen natuurlijk uitleg. Allereerst zoekt hij bij een patiënt uit of het door het stellen van vragen of de oorzaak ligt bij geesten/demonen of bij iets medisch. De antwoorden op zijn vragen komen niet van de patiënt maar door een buffel hoorn die in de lengte door de helft is gezaagd en die hij op tafel gooit na het stellen van zijn vraag. Liggen beide delen op de ronde of zaagkant is het antwoord "ja", liggen ze op ongelijke kanten is het "nee"! Blijkt de oorzaak bij geesten/demonen te liggen dan gaat hij deze verdrijven. Is het iets medisch dan heeft hij een natuurlijk medicijn al dan niet vergezeld van een ritueel. Klaas, mede toerist in de groep, had een vervelende hoest en heeft zich ritueel laten behandelen. Daarna heeft hij zeker 5 min niet meer gehoest :-)

We bezoeken een basisschool in het dorp en we hebben veel plezier met de kinderen die erg giechelig zijn. Ik geef nog een. beetje Engelse les als enkele Engelse woorden op het bord zie staan. Ik zeg voor en zij zeggen het na.

We lunchen op een prachtige locatie hoog in de bergen met uitzicht op de Mekong rivier. Deze grensrivier heeft zijn oorsprong in Tibet en kronkelt door China en Laos, als grensrivier langs Thailand en dan Vietnam in.

Vanavond zijn we met de hele groep naar een Thaise massage geweest. Nee, mannen hier zit niets erotisch aan. Het komt van oorsprong van de arbeiders die op de rijstvelden werkten en die altijd krom moesten staan en daarna een massage kregen om de pijn te verlichten. Tijdens de twee uur durende massage kan het er hardhandig aan toe gaan dus onze Reisleidster Nat heeft ons verteld vooral geen au te roepen. Dit betekend namelijk "lekker" in het Thais. Nee je moet dan "Bauw" roepen wat "zachter" betekend. We krijgen allemaal een pyjama aan en worden ingesmeerd met een soort van tijgerbalsem. We liggen met z'n zessen op een rij met ieder een eigen masseuse. In het begin hebben we nog praatjes, ook een beetje van de spanning, maar geleidelijk aan wordt het stiller. Wat een professional heb ik zeg! Al mijn spiergroepen worden onder handen genomen, ieder plekje op mijn lichaam heeft ze aangeraakt (alleen niet in mijn kruis). Ze zit op me, ze hangt op me! Soms masserend met haar handen, vaak met de ellebogen en soms zelfs met haar knieën. Ik ben de enige van de groep die "Bauw" heeft moeten zeggen en wel drie keer! Dan begonnen de dames te giechelen en een keer zij ze sorry. Ik heb het idee dat als het pijn doet het een plek is waar "iets mee aan de hand" is. Maar donders, over het algemeen is het een weldoening van jewelste. Kosten € 13. Wat een ervaring, deze stond op mijn bucketlist en kan ik afvinken.

Voor deze reis heb ik nog een bucketlist puntje: met mijn voeten in een aquarium met visjes die al je dode cellen van je voeten afeten. Wie weet!

Zaterdag 21 januari

Het lichaam voelt goed, ik heb geen naweeën van de massage, prima! We gaan op pad naar de "Gouden Driehoek", bekend van de drie landen die opium verbouwen. Het drielandenpunt kun je niet omheen lopen, daar het midden in de Mekong rivier ligt. De drielanden zijn Thailand, Laos en Myanmar.

We bezoeken een Opium museum.

Wisten jullie dat wij Nederlanders in de VOC tijd met de opbrengsten van opiumhandel onze specerijen kochten!

Wisten jullie dat in 1840 een op de dertig Chinezen verslaafd was aan opium en dat het land met een prachtige Mingdynastie daardoor naar de afgrond is geduwd. Zelfs zover, dat ze in ruil voor opium Hongkong voor 155 jaar aan de Engelsen hebben weggegeven.

Ter overweging: Wat zou een goede reden kunnen zijn voor Nederland om de naam van het land te veranderen. Dan wonen we bijvoorbeeld per 01-01-2020 in "Waterland"!

Hier gebeurd het dus regelmatig: Burma-Myanmar, Siam-Thailand, of Ceylon-Sri Lanka!

We arriveren aan het einde van de dag in Chiang Mai alwaar we drie nachten en twee dagen blijven.